Kynnys ry on antanut lausuntonsa hallituksen esityksen luonnoksesta laiksi yhdenvertaisuuslain muuttamisesta. Kynnys vastustaa esitettyä yhdenvertaisuuslain muutosta.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi yhdenvertaisuuslakia varhaiskasvatuksen yhdenvertaisuuden edistämisvelvoitteen osalta. Laista kumottaisiin säännökset toimipaikkakohtaisten yhdenvertaisuussuunnitelmien laatimisvelvoitteista sekä kunnan velvoitteesta laatia alueellansa toimiville perhepäivähoidon ja kunnallisen avoimen varhaiskasvatustoiminnan toimijoille yhteiset yhdenvertaisuussuunnitelmat. Muutoksen myötä yhdenvertaisuuslaki ei enää velvoittaisi varhaiskasvatuksen järjestäjiä ja palveluntuottajia laatimaan toimipaikkakohtaisia varhaiskasvatuksen toiminnallisia yhdenvertaisuussuunnitelmia.
Kynnys ry vastustaa esitettyä yhdenvertaisuuslain muutosta. Muutosehdotuksen perustelut eivät ole kestäviä. Yhdymme mm. Lastensuojelun Keskusliiton, Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Kuurojen Liiton näkemyksiin sekä erittäin aiheellisiin huoliin koskien lasten oikeuksien toteutumisen heikkenemistä, mikäli ehdotettu muutos hyväksytään. Esityksessä ei ole nähtävissä sellaista päällekkäisyyttä varhaiskasvatuksen yhdenvertaisuuteen liittyvissä tehtävissä, että muutos olisi perusteltu. Toteutuessaan ehdotus heikentäisi erityisesti yksityisten palveluntuottajien toiminnan yhdenvertaisuuden edistämistä, mutta se toisi merkittäviä heikennyksiä myös kunnallisten yksiköiden yhdenvertaisuustyöhön.
Mikäli varhaiskasvatuksen järjestäjät ja palveluntuottajat tekisivät vain kaikkia niiden yksiköitä koskevia yhteisiä yhdenvertaisuussuunnitelmia, on selvää, että yhdenvertaisuuden edistämiseksi tarvittavat konkreettiset toimenpiteet jäisivät vähemmälle huomiolle kuin tehtäessä toimipaikkakohtaisia suunnitelmia. Lasten ja huoltajien kuuleminen ja osallisuus jäisi todennäköisesti näennäiseksi. Varsinkin suurten toimijoiden kohdalla yhteisessä yhdenvertaisuussuunnitelmassa ei kyetä huomioimaan yksittäisten toimipaikkojen erilaisia tarpeita ja olosuhteita, kuten esteettömyyttä.
Esityksessä ollaan luopumassa velvoitteesta tehdä suunnitelmat yhteistyössä henkilökunnan kanssa ja lapsia sekä huoltajia osallistaen. Henkilökunnan ja lasten sekä huoltajien osallistaminen perheiden tilanteet huomioiden on yhdenvertaisuuden edistämisessä olennaista. Se, että yksiköissä tehdään yhdenvertaisuussuunnitelmat, sitouttaa toimijoita yhdenvertaisuusajatteluun ja yhdenvertaisuuden edistämiseen arjen tasolla – eli kyseessä ei ole turha normi.
Esityksessä ei ole riittävästi arvioitu vaikutuksia lapsiin. Vammaisvaikutusten arviointia ole tehty lainkaan, vaikka YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista mainitaan yleisluontoisesti. Vaikuttaa vahvasti siltä, että esitystä on ohjannut yksioikoinen ajattelu normienpurusta säästökeinona ja yhdenvertaisuuden merkitykseen yhteiskunnassa on suhtauduttu kevyesti. Esityksessä tunnustetaan, että yhdenvertaisuuden edistämistyö voi jäädä muutoksen myötä liian yleiselle tasolle, jolloin muutoksella olisi kielteisiä vaikutuksia erityisesti syrjinnän vaarassa oleviin lapsiin ja heidän perheisiinsä. Kynnyksen mukaan muutoksesta seuraisi todennäköisesti kielteisiä vaikutuksia.
Kynnys huomauttaa, että on kyseenalaista lainsäädäntötyötä kumota vasta tehdyt velvoitteet, ennen kuin edes niihin asetettu siirtymäaika on päättynyt. Esitys on myös ristiriidassa hallitusohjelmassa esitetyn kirjauksen kanssa, jonka mukaan hallitus työskentelee määrätietoisesti yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden edistämiseksi yhteiskunnassa sekä hallituksen rasisminvastaisen toimenpideohjelmaluonnoksen kanssa.
Kynnys ry katsoo, että muutosehdotuksen kautta tavoiteltavat säästöt ovat korkeintaan marginaalisia. Ne eivät ole suhteessa menetettävään positiiviseen oikeusvaikutukseen, joka saavutettiin edellisen uudistuksen yhteydessä. Toisaalta lisäkustannuksia tulisi epäsuorasti muiden muassa syrjintäepäilyistä ja niiden selvittämisestä, korjaustoimenpiteistä sekä yhdenvertaisuusvaltuutetun työmäärän ja oikeussuojakeinojen käytön lisääntymisestä. Muutos ei poista varhaiskasvatuksen resurssipulaa eikä lisää pätevää henkilöstöä. On erikoista, että toimipaikkakohtaisen tasa-arvosuunnitelman tekeminen varhaiskasvatuksessa säilyisi. Esityksessä tunnistetaan tämä ristiriita, mutta valintaa ei perustella.
Koko lausunto on luettavissa lausuntopalvelussa.
Lisätietoja:
Mika Välimaa
Juristi
Kynnys ry
p. 045 7731 0105/ mika.valimaa@kynnys.fi