Kynnyksen logo

Kynnys ry:n lausunto avoimen hallinnon viidennen toimintaohjelman luonnoksesta

Vammaisten ihmisoikeusjärjestö Kynnys ry pitää toimintaohjelmaa pääosin hyvänä. Osallistamisen ja avoimuuden aitoutta voisi toimintaohjelmassa vielä tähdentää. Avoimen hallinnon hyvätkään tavoitteet eivät toteudu, jos ihmisille jää tunne, että osallistaminen ja avoimuus on ollut näennäistä. Osallistaminen ja avoimuus ovat näennäisiä silloin, kun niillä ei pyritä aidosti vuoropuheluun, toisten kokemusten hyödyntämiseen ja ratkaisuihin, vaan niitä harjoitetaan itsetarkoituksellisesti. Tällöin osallistamisella voidaan saada aikaan päinvastainen kokemus eli näennäisesti osallistettu kokee kunnioituksen puutetta. On huomioitava, että avoimuuden ja osallistamisen tulisi koskea prosessin kaikkia vaiheita. Usein ne tehdään vasta prosessin lopuksi.

Toimintaohjelman sitoumus 1 koskien kansallisten dialogien hyödyntämistä on erittäin kannatettava. Tulee huolehtia siitä, että dialogien kautta muodostunutta tietoa oikeasti hyödynnetään poikkihallinnollisesti. Kynnys ry on dialogien vakiojärjestäjänä sitoutunut tulosten hyödyntämisen kehittämiseen.

On erittäin kannatettavaa, että selkokielen osaamista ja käyttöä julkisissa palveluissa edistetään. Samoin tulee muistaa suomen ja ruotsinkielinen viittomakieli.

Sitoumus 2 on myös erittäin kannatettava erityisesti kansalaisjärjestöjen osallistamista ja virkamiesten tietoisuuden lisäämistä koskien. Tulee kuitenkin huolehtia siitä, että kansalaisjärjestöjen monipuolisuus ja toimintaerot tulevat materiaaleissa riittävästi huomioiduiksi. Tällä hetkellä monilla virkahenkilöillä on esimerkiksi riittämätön kuva kansalaisjärjestöjen asiantuntijuudesta ja mahdollisuudesta olla virkahenkilöiden apuna kehittämis-, suunnittelu-, toimeenpano- ja seurantatyössä. YK:n vammaissopimus myös edellyttää vammaisjärjestöjen ja vammaisten henkilöiden tiivistä osallistamista kaikkeen vammaisia henkilöitä koskevaan lainsäädäntövalmisteluun ja poliittiseen päätöksentekoon.

Sitoumusten 2 ja 3 osalta on huomattava, että tekoälyn osalta on varmistettava yhdenvertaisuus eli esimerkiksi esteettömyys ja saavutettavuus.

Kynnys ry on käytettävissä sidosryhmätahoksi toimenpiteiden 1.1, 1.2, 2.2, 3.2 osalta. 1.1 osalta siksi, että Kynnys on kansallisten demokratiadialogien vakiojärjestäjä. 1.2 osalta siksi, että olemme jo aiemmin olleet mukana osallisuutta julkisissa palveluissa tukevissa hankkeissa ja myös mm. selkokielen neuvottelukunnassa sekä edistämässä muutoinkin saavutettavuutta. Toimenpiteen 2.2 osalta Kynnys toivoo olevansa mukana, koska edustamme diagnoosiin katsomatta kaikkia vammaisia henkilöitä sekä edistämme heidän osallisuuttaan. Kynnyksellä on myös laajasti kokemusta yhteistyöstä julkisen sektorin eri toimijoiden kanssa. Toimenpiteen 3.2 osalta Kynnys voi olla mukana tukemassa verkoston toimintaa ja tuomassa vammaiserityisen osaamisen verkoston käyttöön. Kohdassa 3.2 esitetään, että virkamiesverkostolle luodaan nykyistä tiiviimmät yhteydet kuntien ja hyvinvointialueiden toimijoihin. Ehdotamme, että kohtaan lisätään kuntien ja hyvinvointialueiden lisäksi myös järjestöt.

Mittariksi Kynnys ehdottaa sidosryhmien tyytyväisyyttä avoimen hallinnon edistämisen toimista. Sidosryhmät seuraavat keskeisesti avoimen hallinnon toimia ja saavat tietoonsa myös ruohonjuuritason kokemuksia ihmisiltä. Tällöin heidän kokemustaan toimenpiteiden edistymisestä voidaan pitää pätevänä. Mittarina toimivat kysymykset tulisi toki tarkentaa sidosryhmittäin ja jättää tilaa myös avoimille vastauksille, sillä perusteet tyytyväisyydelle ja tyytymättömyydelle ovat ensiarvoisen tärkeitä ja niistä voi olla vaikea etukäteen kehittää mittaria.

Kynnys huomauttaa, että sitoumuksissa ei mainita erikseen yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden edistämistä. Sen tulisi näkyä erikseen ja olla ohjaamassa avoimen hallinnon periaatteita ja toimenpiteitä yhtenä läpileikkaavana tavoitteena. Yhdenvertaisuuden edistämisen yhteydessä on tarpeen erikseen mainita saavutettavan ja selkokielisen materiaalin tuottaminen.

On huomattava, että toimintaohjelmassa voitaisiin mainita erikseen vammaisten henkilöiden osallisuus, sillä viime toimintaohjelmakaudella lasten, nuorten ja ikääntyvien osallisuus oli mainittu erikseen. Vammaisten henkilöiden osallisuus on perusteltua mainita omana kohtanaan, sillä hallitusohjelmassa on erikseen nostettu esiin vammaisten henkilöiden palveluiden kehittäminen ja vuosikymmenten jälkeen voimaan tulee uusi vammaispalvelulaki. Lisäksi toimenpide tukisi YK:n vammaisoikeussopimuksen toimeenpanoa.

Toimintaohjelman luonnos ja lausuntopyyntö