kuvassa on useita takseja jonossa lumisateessa

Mielipidekirjoitus Länsi-Uudenmaan kulkukeskuksesta

Julkaistuaan 17.8. tiedotteen Länsi-Uudenmaan kulkukeskuksen kehittämisestä Kynnys ry sai aiheesta runsaasti palautetta myös keskuksen kehittäjäasiakkailta. Espoon kaupunki julkaisi asiasta niin ikään oman tiedotteensa. Pyysimme asiakkaita lähettämään meille edelleen lisätietoa ja kokemuksia. Ohessa julkaisemme yhden mielipidekirjoituksen asiasta. 

Kynnys ry:n saaman palautteen perusteella osallisuus ja kohderyhmän kannalta toimivien palvelujen kehittäminen ei ole kulkukeskuksen osalta edelleenkään tyydyttävästi toteutunut ja tiedottamisessa on puutteita. Toivomme tämän kirjoituksen yhteyteen eri kanavissa asiallista keskustelua ja kommentteja aiheeseen liittyen.

**

Painajainen nimeltä Länsi-Uudenmaan kulkukeskus

Vammaisten tarve toimivasta, helposti saavutettavasta ja yksilölliset tarpeet huomioivasta kuljetuspalvelusta ei katoa, vaikka Länsi-Uudenmaan kulkukeskus aloittaa toimintansa.

Nykyisessä järjestelmässä auto tulee saman tien, kuljettaja hakee tarvittaessa kotoa, avustaa ja vie asiakkaan turvallisesti tämän haluamaan kohteeseen. Hinnoittelu tapahtuu mittarilla, hidasajo sekä ruuhkat huomioiden. Osalle meistä on terveydentilan perusteella myönnetty palvelulisä.

Vammaisen itsemääräämisoikeus matkojen suhteen uhkaa nyt kadota. Kulkukeskus määrää reitin ja hinnoittelee matkan karttasovelluksen lyhimmän reitin mukaan. Avustamislisät poistetaan ja kun asiakkaan kotoa hakemiseen kuluu vartti, se ulkoistetaan palkattomaksi työksi kuljettajalle. Vammaiset jätetään kauppakeskuksien lähistöllä oleville opasteille, hautausmaalla portille. Hidasajosta parkkihallissa, portilta haudalle tai kohteeseen pääsyn odottamisesta ei makseta.

Kulkukeskuksen kuljettaja avustaa asiakasta lähtiessä ja perillä. 10 minuutin välipysähdys on mahdollinen, jos kulkukeskus hyväksyy kohteen, muuten ei. Kuljettaja kellottaa aikaa. Jos aika ylittyy pankkiautomaatilla olevan jonon takia, kuljettajan on otettava yhteys kulkukeskukseen ja asiakkaalle tilataan uusi matka.

Autosta nousemiseni kestää noin 5 minuuttia, ilman kuljettajan apua se ei onnistu. Sähkömopon lastaaminen kestää 6 minuuttia/suunta. Miten ystäväni saa sen autosta ja autoon ilman kuljettajan apua? Mitä hyötyä meille on asiointipysähdyksestä? 

Kaksi viikkoa ennen kulkukeskuksen aloitusta (jonka pitäisi tapahtua 3.11.) täynnä rajoituksia ja sanktioita oleva asiakasohje on tulossa minulle postissa. Moni rajoitus on mahdoton vammaiselle jo terveydentilan takia. Lisäksi edellytetään kykyä käyttää karttasovelluksia matkojen ja aikojen laskemiseen – vaikka kaikki eivät edes käytä nettiä. Mistä tietää, minne ja milloin avustaja tulee odottamaan kyytiin nousua, jos ei tiedä Kulkukeskuksen määräämää reittiä? Auto tulee tunnin sisällä tilauksesta ja kuljetuksen voi perua, jos auto on 30 minuuttia myöhässä. Epäselvää on, miten 90 minuuttia sateessa/pakkasessa/helteessä odottanut vammainen pääsee kohteeseen tai yleensä selviää tästä koettelemuksesta. Kohtuuttomien odotusaikojen takia lääkkeet voivat jäädä ottamatta tai insuliinipiikki, jos se ei ole mukana. Kuljetuspalvelukorttia ei ole eikä kyytiä voi tilata kuin kulkukeskuksesta. Matkan menettää, jos ei nouda tiukkoja ohjeita. Vaikka sen kuukauden viimeisen, jolloin ei enää pääse kotiin.

Olen toiminut kulkukeskuksen kehittäjäasiakkaana. Kehittäjäasiakkaat ovat tuoneet suunnitelmissa ilmenneitä ongelmia esille jo joulukuusta 2018. Jos kulkukeskusta olisi suunniteltu yhdessä vammaisten kanssa, esille tuomamme asiat olisi huomioitu tai edes palvelusuunnitelmat tarkistettu. ”Ei ole tarvetta”, on yleinen vastaus jonka kysyjä saa tai selityksen asian vierestä. Kun kysyy uudelleen samaa asiaa, vastausta ei tule.

On mahdollista, että vakava sairaus vie minut, toistaiseksi omin jaloin kahden kepin kanssa kulkevan, ennen pitkää sähköpyörätuoliin. Kulkukeskus kaikkine rajoituksineen nopeuttanee prosessia. Ainakin se heikentää mahdollisuuksiani selvitä arkipäivästä.

Vammaiset näkevät ongelmia kulkukeskuksen kanssa. Virkamiehet vakuuttavat, että ongelmia ei tule. Kristallipallo vai kahvinporotko tämän ennustavat?

Anita Andersson

vaikeasti liikuntarajoitteinen, toimivasta kuljetuspalvelusta riippuvainen