Vammaisille ihmisille on erityisen tärkeää liikkumisen palvelujen oikea-aikaisuus ja luotettavuus, jotka takaavat heille osallisuuden ja osallistumisen mahdollisuuden yhdenvertaisina kansalaisina.
Vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalveluiden toimivuudessa keskeistä on kuljetuspalvelun järjestämistapa.
Tampereen kaupungin vammaisneuvosto ja Pirkanmaalla toimivat vammais- ja kansanterveysjärjestöt järjestävät avoimen yleisötilaisuuden, jonka aiheena on vaikeavammaisten kuljetuspalvelut Tampereella. Tilaisuuden tarkoituksena on löytää ja tarjota yhteistyöllä toimivia vaihtoehtoja palvelujen kehittämiseen.
Aika: 5.3.2019 klo 13:00-15:30
Paikka: Keskusvirastotalo – Tampereen kaupungin valtuustosali
Aleksis Kiven katu 14 – 16, Tampere
Ennakkokysymykset panelisteille
- Miltä nyt näyttää?
- Millaisena panelisti näkee vaikeavammaisten kuljetuspalvelun järjestämisen Tampereella tällä hetkellä? (plussat ja miinukset)
- Mikäli taksia ei pystytä järjestämään kuljetuspalvelumatkan tekoon, mitä tehdään, jotta vammaisten henkilöiden liikkuminen on mahdollista?
- Miten taataan kaluston riittävyys ja invataksien saatavuus eri vuorokauden aikoina, viikonpäivästä riippumatta?
- Lainsäädäntö, kilpailutus ja sopimukset
- Mikäli kuljetuspalvelusopimuksissa mukana olevat taksit saavat, voimassa olevan liikennepalvelulain mukaan, valita mitä kyytejä he ajavat, miten varmistetaan se, että vammaiset henkilöt tosiasiassa pystyvät liikkumaan vammaispalvelulain mukaisella kuljetuspalvelulla?
- Miten varmistetaan se, että joku auto ottaa matkan ajettavaksi?
- Onko nykyisissä sopimuksissa kuljettajille sanktio siitä, jos he eivät ota kuljetuspalvelukyytiä ajettavaksi?
- Taksin edustajalle: Liikennepalvelulain voimaantulon jälkeen tehdyt selvitykset (mm. Trafi) osoittavat erityisryhmien turvallisuuden huonontuneen merkittävästi. Miten alan toimijoina varmistatte taksipalvelujen sujuvan toimivuuden ja kuljettajien osaamisen vammaisten ihmisten avustamisessa? Lähde: https://arkisto.trafi.fi/uutisarkisto/6641/kansalaisten_mielipiteet_taksiuudistuksesta_paaosin_positiivisia_-_liikenne_palveluna_-ajattelu_nousussa
- Päätöksentekijöille: Miten vammaispalvelulain mukaisten matkojen kilpailutuksessa huomioidaan palvelunkäyttäjien erityistarpeet kuten kaluston esteettömyys, henkilönostimet ja muut tekniset ominaisuudet?
- Mitä tehdään pitkien odotusaikojen lyhentämiseksi puhelimella kyytiä tilatessa?
- Onko kilpailutuksessa ollut mukana laatukriteereitä siitä, miten palvelu tulee järjestyä? Millaisia, jos on?
- Kuka on vastuussa siitä, että kunnan järjestämällä kuljetuspalvelulla pystyy tosiasiassa liikkumaan?
- Miten varmistetaan palveluketjun toimivuus: kyydin tilaus – auton järjestäminen – auton tulo paikalle – auton kyyti oikeaan paikkaan tilattuun aikaan – ja paluukyydin onnistuminen.
- Ihmisten tarpeet / Kaupungin tavoitteet
- Miten jatkossa turvataan kuljetuspalvelun käyttäjälle tiedonsaanti siitä, onnistuuko liikkuminen tilatun kuljetuspalvelumatkan mukaisesti?
(Miten ilmoitetaan asiakkaalle, jos autoa ei ole saatu järjestymään?)
- Miten taataan liikkuminen akuutissa kuljetuspalvelutarpeessa? (Esimerkiksi läheisen äkillinen avun tarve, jolloin kuljetuspalvelulla olisi liikuttava luokse mahdollisimman pian.)
- Miten panelisti ajattelee toimittavan, jos autoa ei kuulu ja kuljetuspalvelun käyttäjä huomaa myöhästyvänsä tärkeästä sovitusta ajasta?
- Miten taataan ilman puhelinta kyytiä odottavan turvallisuus, jos autoa ei tule?
- Kenelle kuuluu päivystysvelvollisuus kuljetuspalvelukyydeissä ja miten se aiotaan järjestää? Ihmiset eivät uskalla lähteä illalla liikkeelle, kun eivät tiedä saavatko paluukyytiä takaisin.
- Pääseekö enää Tampereella ja lähikunnissa kulkemaan lyhyitä kyytejä?
Jos asuu taajama-alueen ulkopuolella, miten turvataan se, että taksi tulee ajamaan kyydin, jos se on lyhyt matka esim. töihin, opiskeluun, kauppaan, harrastukseen tai kylään?
- Miten varmistetaan, että jonotusaika puhelimessa Kuljetustenohjauskeskukseen on kohtuullinen?
- Mitä tälle voi tehdä?
- Miten päästään jatkossa kuljetuspalvelujen luotettavaan toimintavarmuuteen? (Toimintavarmuus oli parempi ennen 1.7.2018 tulleita muutoksia)
- Mitä on otettava huomioon, kun kuljetuspalvelun järjestämiseen liittyen tehdään seuraavan kerran kilpailutus?
- Miten kuljettajien yhteydenotot keskukseen saadaan sujuvimmiksi, esimerkiksi taksin tolpaltaoton yhteydessä?
- Miten jatkossa voisimme yhteistyössä edistää ja parantaa (kehittää) kuljetuspalvelujen kokonaisuutta Tampereella ja koko Pirkanmaalla?
- Pystytäänkö vaikuttamaan taksilainmuutokseen parempaan suuntaan?